Klienci sklepów stacjonarnych różnią się zdecydowanie od klientów e-commerce. Przede wszystkim dlatego, że Ci pierwsi mogą dotknąć i wypróbować produkt na miejscu, natomiast klienci e-sklepów nie mają bezpośredniego kontaktu z produktem i sprzedawcą. Zatem jaki jest klient e-commerce i czego potrzebuje? Poznaj kilka typów klientów e-commerce!

 

  • Sfokusowany na produkcie

Jest to klient skoncentrowany na produkcie, ponieważ przeanalizował wszystkie opcje oraz informacje o nim i zdecydował się na jego zakup. Może być tak, że już raz go kupił i chciałby ponowić swój zakup. Jak zaspokoić potrzeby takiego użytkownika? Wystarczy szybkie i konkretne przedstawienie produktu oraz jak najprostsza droga dotarcia do artykułu. Ten typ odbiorcy, który jest skupiony na produkcie chce jak najszybciej dokonać jego zakupu. Są małe szanse na to, że zainteresuje się czymś jeszcze, tzn. produktami powiązanymi.

  • Badacz

Jest bardzo podobny do użytkownika sfokusowanego na produkcie - jest również zdecydowany na zakup, jednak nie od razu a za jakiś czas. Najpierw chce zrobić dokładny research i sprawdzić ten produkt u różnych dostawców. Ten typ użytkownika poszukuje dokładnych informacji o produkcie, aby móc w pełni porównać go z innymi konkurencyjnymi, dlatego warto zamieścić szczegółowe informacje (jednak nie należy zasypywać go najmniejszymi detalami). Ważna dla niego będzie także możliwość zaznaczenia badanych (przeglądanych) produktów, ponieważ będzie mógł szybko wrócić do Twojej oferty i porównać ją z innymi.

  • Wieczny obserwator

Uwielbia zakupy, a jeszcze bardziej przeglądanie i szukanie korzystnych i ciekawych ofert nie zawsze w celu ich zakupu. Często jest to po prostu w ramach spędzania czasu wolnego. Jednak nie należy lekceważyć takiego użytkownika. Skoro odwiedził Twoją stronę i spędził na niej jakiś czas to warto o niego zadbać - np. dbając o wizualny aspekt oferty czy konkretnego produktu. Taki użytkownik przegląda wiele stron, ponieważ stara się na bieżąco obserwować trendy w wielu dziedzinach, dlatego zwraca uwagę na sposób prezentacji produktów.

  • Poszukiwacz okazji

Wyjątkowe oferty - tym żyje poszukiwacz. Ten rodzaj klienta e-commerce jest w stanie poświęcić naprawdę wiele czasu na znalezienie tej jedynej, wyjątkowej okazji. W tym przypadku warto wyodrębnić w e-sklepie wszystkie specjalne promocje, rabaty i wyjątkowe oferty. Muszą być widoczne od razu po wejściu na główną stronę - czy to w formie specjalnie zaznaczonej zakładki czy wyskakującego komunikatu pop-up. Kim jest klient e-commerce! To tylko 4 przykłady klientów robiących zakupy w sieci, a zapewne gdyby przeanalizować dokładnie zachowanie wszystkich można by wyodrębnić zdecydowanie więcej grup klientów. Warto obserwować zachowania użytkowników odwiedzających stronę i dostosowywać funkcje oraz oferty do ich zmieniających się potrzeb. 

Zapraszamy do przeczytania - Jednolity plik kontrolny

Polecamy:

Rozliczanie delegacji

Rozwiązanie umowy na czas określony

Rozwiązanie umowy zlecenia

Katalog Stron