Tylko z pozoru wykluczające się wzajemnie zjawisko personalizacji i automatyzacji  w marketingu działa całkiem dobrze a skutecznie prowadzone mogą przynieść znaczne korzyści. Coraz częściej konsumenci to świadomi odbiorcy, którzy często nie reagują na większość komunikatów marketingowych, ponieważ są one przeważnie bardzo podobne i równie często komunikują specjalną okazję za najniższą cenę. I tu pojawia się rola personalizacji, która pozwala na trafne dostosowanie przekazu do oczekiwań konkretnego klienta lub grupy odbiorców.

Personalizacja i automatyzacja - czym są i jak je połączyć w marketingu?

Personalizacja jeszcze do niedawna była miłym zaskoczeniem dla klienta, natomiast dzisiaj znaczna większość klientów (czyli nas) oczekuje komunikatów lub ofert (promocji, rabatów) przygotowanych specjalnie dla nas na produkty, które chcieliby kupić.

Klienci sklepów internetowych oczekują ofert oraz komunikatów spersonalizowanych, w pewnym sensie szytych na ich miarę, na miarę ich potrzeb. To znaczy takich, które wysyłane są w odpowiedzi na poszukiwania klienta, jego wyszukiwania w e-sklepie czy kliknięcia w konkretny produkt.

Korzyści z personalizacji

  • Pozytywne emocje - zdefiniuj swoich odbiorców, podziel ich na konkretne grupy chociażby ze względu na wiek i targetuj przekazy reklamowe. W takiej sytuacji każdy z nich znajdzie przekaz reklamowy, który w jakiś sposób do niego trafi.
  • Większa sprzedaż - oferta lub przekaz w pewnym sensie skrojony pod klienta to szansa na zwiększenie sprzedaży. Ogrom przekazów reklamowych, które codziennie trafiają do konsumentów, powoduje, ze często nie widza oni tych komunikatów. Przygotowanie treści dostosowanych do konkretnego klienta może pomoc w zwiększeniu efektywności Twojego biznesu.
  • Twoja marka jest inna od pozostałych - na tle wielu przekazów reklamowych, treść oferty czy zawarte w niej produkty, które będą dostosowane do konkretnego konsumenta mogą wyróżnić Twoją markę na tle konkurencji, która będzie kierowała swoje przekazy do masowego odbiorcy.

Automatyzacja

Dzisiejsza technologia pozwala na zbieranie szczegółowych danych o wszystkich odbiorcach. Dobra automatyzacja polega na oddaniu podejmowania decyzji algorytmom. Wtedy to ich zadaniem jest np. zmiana strony internetowej tak, aby była jak najlepiej dostosowana do odwiedzających ja użytkowników.