Newsletter można określić jako “informator o nowościach” w naszej firmie, który regularnie wysyłamy drogą mailową do aktualnych oraz potencjalnych klientów. Wiele stron proponuje zapisanie się do newslettera, a jako główne korzyści z subskrypcji  przedstawia szybki dostęp do informacji oraz informowanie odbiorcy jako jednego z pierwszych o przyszłych promocjach i rabatach. E-mail marketing jest jedną z najskuteczniejszych i najtańszych  form reklamy on-line. Niskie koszty i duży zysk  to główne zalety z prowadzenia newslettera dla małych i dużych przedsiębiorstw. Dobrze skonstruowany email reklamowy może być nie tylko efektywnym kanałem sprzedaży, ale także metodą przekazywania wartościowego contentu.

Rodzaje newslettera

Możemy wyróżnić dwie główne formy newslettera:

  • direct e-mail - nastawiony na sprzedaż,
  • newsletter relacyjny - celem jest nawiązywanie relacji, czyli przekazywanie  wartościowego contentu

Po co i dla kogo - zanim zaczniesz musisz wiedzieć, kto jest twoim odbiorcą oraz co chcesz mu przekazać.

Po pierwsze- personalizacja, po drugie- precyzja przekazu. Nikt z nas nie lubi być zasypywany tysiącami niepotrzebnych informacji. Co więcej, jeśli wiadomości będą wysyłane zbyt często, w przyszłości zostaną najzwyczajniej przekierowane do spamu. Na początek możemy wyróżnić trzy cechy skutecznego newslettera:

  1. Unikalność treści - zadbaj o to, aby twój newsletter zawierał materiały i informacje wyjątkowe, niedostępne u innych i zachęć go tym samym do subskrypcji.
  2. Użyteczność treści - czyli praktyczność górą!. Twórz informacje wartościowe, czyli takie, które rozwiązują problemy lub rozwiewają wątpliwości twoich obecnych/przyszłych klientów.
  3. Angażujące treści - wszystko co powoduje reakcję odbiorcy jest dobre, content powinien oddziaływać na emocje, odwoływać się do zainteresowań odbiorcy czy rozwiązywać jego problemy, co w rezultacie może prowadzić do dialogu z marką.

Proces zapisywania się na newsletter - jak powinien wyglądać?

Proces zapisywania się do newslettera musi być przede wszystkim przejrzysty i szybki. Wiele pól do wypełnienia tylko zniechęci odbiorce do subskrypcji i najpewniej zrezygnuje z dopisania się z newslettera.

Każdy z nas ceni sobie stosunkową anonimowość w internecie, zatem pola wymagające podania np. numeru telefonu czy konkretnego adresu zamieszkania mogą zrazić potencjalnych subskrybentów.

Warto natomiast pytać w newsletterze o imię, płeć, a przede wszystkim adres email, aby móc w pełni dostosować kolejne oferty dla śledzących naszą markę.

Optymalizacja procesu rezygnacji z subskrypcji

Rezygnacja z subskrypcji musi być tak łatwa, jak zapisanie się do newslettera. W imię zasady “ nic na siłę” - nie utrudniaj użytkownikowi wypisania się z listy mailingowej firmy. Dalsze wysyłanie mało interesujących dla konsumenta treści, najzwyczajniej zniechęci go do naszej marki i z pewnością nie będziemy dla niego źródłem pozytywnych doświadczeń.

Newsletter to szybki, sprawny, a przede wszystkim mało kosztowny sposób na reklamę on- line. Często jest to jedyna forma kontaktu miedzy firmą, a klientem czy też odbiorcą, który odwiedził naszą stronę. Wszechobecność portali społecznościowych oraz aplikacji służących szybkiemu komunikowaniu nie zaszkodziła komunikacji mailowej, gdyż większość użytkowników nadal korzysta głównie z tego sposobu porozumiewania się. Zobacz też:

kalkulator płacy