Jak budować wartość swojej marki w sieci i co zrobić, aby  stała się rozpoznawalna i do tego pozytywnie kojarzona.? Jak nadać marce dobrego znaczenia i utrwalić w umysłach konsumentów wizerunek marki szczerej, solidnej i silnej? Poznaj sztukę jaką jest branding i dowiedz się, jak go poprawnie stosować.

Czym jest branding?

Branding, czyli budowanie świadomości marki, a jeszcze inaczej to uświadamianie społeczeństwa o istnieniu danej marki. Na branding składa się wiele procesów marketingowych, które pozwalają marce zaistnieć w umysłach konsumentów, a następnie nadać jej odpowiednie, pozytywne wartości, z którymi chce być kojarzona. Oczywiście same słowa nie wystarczą - tylko konkretne działania marki będą świadczyć o wartościach przez nią wyznawanych i propagowanych. Dzisiejszy konsument oczekuje konkretnych emocji, oczekuje marki, która go zaciekawi i zaangażuje w swoje działania.  Wszystko to jest możliwe do zrealizowania, ale wymaga odpowiedniego zaplanowania, realizowania i spójności we wszystkich planowanych etapach budowania świadomości marki.

Na początek kilka trudnych pytań...

Branding często jest błędnie kojarzony i zawężany tylko i wyłącznie do zagadnień związanych z identyfikacją wizualną marki. Branding to cały proces budowania w społeczeństwie świadomości istnienia marki. Jest to kosztowny i czasochłonny proces, dlatego przed jego stosowaniem należy odpowiedzieć na kilka ważnych pytań:

  • Jeśli twoja firma już istnieje, to jakie wartości reprezentuje na zewnątrz, to znaczy co komunikuje do swoich klientów i w jaki sposób a co chciałaby reprezentować?
  • Czym się zajmuje twoja firma i jaka jest jej grupa docelowa - czyli co oferujesz klientom i kim oni są? Jest to ważne pytanie, ponieważ kluczem dotarcia do klientów marki jest przede wszystkim ich zidentyfikowanie i poznanie potrzeb.
  • Czym twoja marka wyróżnia się na tle innych, konkurencyjnych biznesów? Jaka jest Twoja przewaga? W tym przypadku pomocne będzie zrobienie analizy SWOT dla twojej firmy.
  • Jaki jest plan rozwoju marki? Należy postawić cel, który chcemy osiągnąć? To znaczy, gdzie chcemy, aby nasz marka znalazła się po przeprowadzonych działaniach brandingowych.

Zobacz też:

kalkulator wynagrodzeń

Branding - jak to wszystko zaplanować?

Poniżej przedstawiamy kilka podstawowych kroków strategii tworzenia marki:

    1. Strategia - trzeba zacząć od samego początku, czyli odpowiedzenia na pytanie jaką markę chce się stworzyć? Jest to właściwie spisanie odpowiedzi na wszystkie powyższe pytania.
    2. Nazwa - nazwa dla nowej marki bądź zmiana obecnej nazwy. Nazwa przede wszystkim musi być łatwa w zapamiętaniu i  budzić określone skojarzenia.
    3. Logo z identyfikacją wizualną - do tego etapu możemy przystąpić, po określeniu nazwy. Ten proces nie powinien być zbyt skomplikowany i dość szybki w realizacji.
    4. Materiały wizerunkowe - w zależności od miejsca, czyli jeśli jest to sklep stacjonarny należy zadbać o prezentację wnętrza, materiały drukowane, które następnie są eksponowane w miejscu sprzedaży powinny być spójne i dopasowane do grupy docelowej marki. W przypadku strony internetowej i e-sklepu należy także zadbać o całość wizerunku, aby wszystko było przejrzyste i zgodne z identyfikacją wizualną marki.
    5. Reklama - po zrealizowaniu wszystkich powyższych kroków można ruszyć z promocją marki, która w zależności od strategii dotrze do jak największej liczby osób lub konkretnej niewielkiej grupy, która będzie odbiorcami danej marki.

Polecamy artykuł Deklaracje elektroniczne 2017