Popularne memy możemy znaleźć wszędzie - na portalach społecznościowych, prywatnych wiadomościach, komentarzach czy na stronach informacyjnych. Zdarza się, że memy są nawet pokazywane w telewizji, kiedy doskonale odzwierciedlają charakter poruszanej sprawy. Memy poruszają przeróżne tematy od polityki przez styl  życia czy po aktualne wydarzenia. Memy są analizowane nie tylko pod względem epidemiologicznym, ale również marketingowym. Przeczytaj jaką rolę memy odkrywają w przekazie marketingowym i jak można to wykorzystać.

Czym jest mem?

Na wstępie wyjaśnijmy, czym jest opisywany mem. Przyjęło się, że mem to informacja przedstawiona pod postacią obrazka, filmu, hasła o ogromnej popularności w internecie. Mem jest rozprzestrzeniany za pośrednictwem portali społecznościowych, forów i komunikatorów. Możemy je również znaleźć na witrynach z obrazkami, które powstały z myślą o dodawaniu memów.

Wykorzystaj mem w marketingu

Istnieje wiele niezwykle popularnych haseł, które na stałe weszły do codziennego języka Polaków. Przykładem tego mogą być slogany nie dla idiotów, brawo ty czy jesteś niewyraźny. Brzmi znajomo, prawda? Tego typu hasła to największy sukces marketingowy tych marek, ponieważ bez większego nakładu a jedynie za sprawą konsumentów reklama stała się bardzo popularna. Memy reklamowe wpływają na rozpoznawalności firmy poprzez wplatanie do potocznego języka związanych z marką sloganów. Należy jednak wspomnieć o negatywnej stronie memów. Jeśli zostanie rozpowszechniony negatywny odbiór firmy, może przynieść to fatalne rezultaty. Czasem wystarczy jeden błąd, aby w ciągu kilku godzin dowiedziało się o tym miliony ludzi. W takiej sytuacji bardzo ważne jest to, żeby w odpowiedni sposób zareagować, aby choć trochę załagodzić sytuację. Inną pułapką, w jaką mogą nas złapać memy, to przekształcenie przesłania na inny, negatywny kontekst. Przykładem może być popularny slogan McDonalda może frytki do tego?, to powiedzenie stało się szyderczym memem odnoszącym się do kiepskiej sytuacji młodych ludzi na rynku pracy. Oprócz tego tekst ten jest używany w sensie skrytykowania czyjegoś wygórowanego oczekiwania. Dlatego należy uważać, aby nasz przekaz nie został naszą zmorą.

Jak powstają memy

Trudno odpowiedzieć na pytanie, czy mem da się zaprojektować. Nie jest trudnością wymyślenie chwytliwego tekstu i obrazka, jednak to nie daje nam żadnej gwarancji, że zyska on popularność i będzie chętnie udostępniany przez tysiące odbiorców. Zazwyczaj ogromna popularność jest dziełem przypadku, dlatego nie ma złotego środka na to, jak zrobić mema. Fenomenem memów jest ich naturalność, nikt ich nie udostępnia w celu promocji. Warto jednak próbować stworzyć świetny tekst marketingowy, który pokochają miliony.

Zobacz też:

pensja brutto netto