Określenie grupy docelowej marki to jeden z najważniejszych etapów tworzenia strategii firmy. Jeśli Twoja marka nie ma  jeszcze określonego targetu to stworzenie persony jest punktem wyjścia do planowania i przeprowadzania kolejnych działań marketingowych i komunikacyjnych firmy. Dowiedz się kim jest persona marki i jak ją poprawnie zbudować!

Kim jest persona?

Mówiąc najprościej - jest to przedstawiciel, reprezentant Twojej grupy docelowej. Wirtualna postać posiadająca określone cechy charakteru, wyglądu, wyjątkowe zainteresowania, umiejętności czy potrzeby. Im dokładniejszy obraz takiej osoby, tym lepiej można dopasować ofertę do potrzeb całej grupy docelowej, ponieważ postać ta jest reprezentantem tego targetu.

Persona marki - jaką pełni rolę?

Tworzenie wizerunku wirtualnej postaci to nie jest wymysł. Dzięki wykreowaniu takiej postaci marka tworzy komunikaty skrojone stricte pod grupę swoich odbiorców. Marka tworzy nie tylko dopasowane przekazy reklamowe, ale ma także możliwość dopasowania oferty do potrzeb i oczekiwań klientów.

Łatwiej jest mówić do konkretnej osoby, niż do ogółu zwanego targetem (a i tak persona symbolizuje całą grupę).

Jak poprawnie zbudować personę marki?

Persona powinna być jak najdokładniej opisana, zarówno pod względem danych demograficznych, cech wyglądu jak i cech charakteru, zainteresowań, oczekiwań, pozycji społecznej itp. Im bardziej opiszmy taką postać i nadamy jej ludzki wymiar, tym lepiej możemy dopasować późniejsze komunikaty dla takiej osoby, ponieważ domyślamy się czego może oczekiwać.

Dostępnych jest kilka programów do tworzenia persony marki. Jednym z ciekawszych rozwiązań jest program http://personapp.io/ . Poniżej pokazane są parametry według, których tworzy się taką personę.

persona

Warto poświecić trochę więcej czasu na stworzenie persony, ponieważ jest to inwestycja w przyszłość - w przyszłe działania marketingowe i całą strategię komunikacyjną marki. Dobrze sprofilowane komunikaty i oferty to oszczędność nie tylko czasu, ale także pieniędzy. Im szybciej trafisz z ofertą do właściwych osób, tym mniej środków finansowych poświecisz na dotarcie do właściwej grupy odbiorców.

Zobacz też:

> Świadczenia socjalne