Wydawać by się mogło, że prowadzenie własnej strony internetowej to bułka z masłem. Przecież w internecie pojawia się coraz więcej stron e-sklepów czy blogów firmowych. Trzeba jednak odróżnić blogowanie od prowadzenia własnej strony internetowej. Wszyscy przedsiębiorcy działający w e-commerce doskonale wiedzą, jak wiele narzędzi i programów jest potrzebnych do prawidłowego zarządzania serwisem. W momencie, kiedy podejmiemy decyzję o założeniu własnej strony WWW, musimy zasięgnąć informacji, czego właściwie będziemy do tego potrzebować. Na pewno nie możemy pominąć tak istotnego elementu, jakim jest system zarządzania treścią. A jaki wybrać? Joomla jest jednym z tych, który warto wziąć pod uwagę.

 

System zarządzania treścią, czyli CMS

Początkowo trzeba uświadomić sobie, czym właściwie jest CMS i do czego będzie nam on potrzebny. Jest to skrót od Content Management System, czyli systemu zarządzania treścią.

Ta aplikacja ułatwia tworzenie strony internetowej, a w późniejszym czasie jej aktualizację oraz ulepszanie i rozbudowę. Do podstawowych zadań platformy należy oddzielenie treści od wyglądu, czyli zawartości od sposobu jej prezentacji. Nowe informacje, które zostają wprowadzone, przenoszone są do bazy danych i automatycznie wypełniają one odpowiednie miejsca na stronie. Wszystko jest zautomatyzowane, a czynności, które - wydawać by się mogło - są bardzo skomplikowane i mogą zająć naprawdę dużo czasu, wykonujemy w kilka chwil.

Joomla - znany i skuteczny CMS

Jednym z najczęściej wybieranych systemów zarządzania treścią jest Joomla, czyli kompletny i bardzo prosty w obsłudze system. Należy on do programów typu Open Source, a to oznacza, że kod źródłowy jest całkowicie otwarty i dostępny dla wszystkich jego użytkowników. Kod może być przez nas dowolnie zmieniany i modyfikowany, czyli dostosowany do indywidualnych potrzeb.

Jak wykazały badania, Joomla pobierany jest na całym świecie średnio co 2,5 sekundy. To imponujący wynik, który tylko potwierdza skuteczność tego programu. Joomla jest wykorzystywany praktycznie przez wszystkich, osoby indywidualne, firmy, duże przedsiębiorstwa czy fundacje.

Przy jego pomocy można prowadzić:

  • strony osobiste,
  • internetowe wydania magazynów i gazet,
  • serwisy reklamowe i ogłoszeniowe,
  • sklepy internetowe i strony oferujące inne usługi,
  • portale tematyczne i hobbystyczne,
  • e-learning,
  • strony szkół i uczelni,
  • serwisy rządowe,
  • strony klubów i organizacji charytatywnych.

Na tym oczywiście nie koniec możliwości. Są to tylko przykładowe formy wykorzystania Joomla, jednak praktycznie każda strona niezależnie od tego, co się na niej prezentuje, może być tworzona przy użyciu tego CMS-a.

Z racji tego, że specjaliści nieustannie rozwijają i poszerzają system, umożliwia to tworzenie ciekawych aplikacji, które wykraczają poza możliwości rozbudowy dostępnymi rozszerzeniami. Do takich aplikacji należą m.in. systemy rezerwacji, narzędzia komunikacji i prezentacji danych oraz integracja z systemami e-commerce.

System o dużych możliwościach

Nie bez powodu Joomla jest wykorzystywany przez znane i cenione firmy, które zaufały temu rozwiązaniu i od lat nieustannie z niego korzystają. Do jego najważniejszych cech dających mu przewagę nad konkurencyjnymi CMS-ami należą:

  • obsługa systemu, która odbywa się przy pomocy zwykłej przeglądarki, dlatego można z niego korzystać praktycznie wszędzie i o każdej porze;
  • prosty w obsłudze interfejs;
  • bardzo szybkie i łatwe publikowanie treści, takich jak teksty, zdjęcia, grafika czy pliki multimedialne;
  • w systemie może pracować nieograniczona liczba redaktorów i administratorów;
  • dzięki Joomla można w łatwy sposób wykonać kopię strony, przywrócić ją oraz przenieść na inny serwer, co znacznie zwiększa bezpieczeństwo danych;
  • rozbudowane edytory WYSIWYG: TinyMCE, FCK Editor, JCE;
  • możliwość tworzenia nieograniczonego podziału treści na kategorie, moduły i podkategorię menu;
  • automatyczna publikacja treści;
  • wbudowane wersjonowanie artykułów. Automatyczne zapisywanie wersji sprzed edycji tekstu powoduje, że nie utracimy napisanych artykułów na stronie;
  • kompleksowa optymalizacja SEO;
  • translacja adresów URL;
  • łatwa kontrola META tagów;
  • zintegrowana wyszukiwarka pozwalająca szybko przeszukać stronę internetową;
  • panel administracyjny oraz komunikaty w języku polskim;
  • dodawanie nowych wersji językowych treści serwisu;
  • doskonałe i pełne dostosowanie do urządzeń mobilnych;
  • dostęp do ponad 10 000 dodatków;
  • wykorzystanie technologii: (PHP, MySQL, X(HTML), CSS, JavaScript, XML);
  • tanie hostingi.

Joomla 1.6 - nowoczesność w najlepszym wydaniu

Mimo że wcześniejsza wersja systemu już wyróżniała się spośród innych CMS-ów, to najnowsza zaskoczyła wszystkich. Nowy system kontroli dostępu umożliwia administratorom określenie, kto może zarządzać i oglądać treści. Aktualizacja rozszerzeń jest jeszcze prostsza i gwarantuje większe bezpieczeństwo. Nowe szablony z semantyką XHTML są skuteczniejszą podstawą do prezentacji treści. Co więcej, istnieje możliwość stworzenia witryny wielojęzycznej, co jest bardzo dobrą opcją szczególnie dla tych, którzy oferują swoje usługi również za granicą i chcą stworzyć odpowiednią stronę, która będzie dostępna nie tylko dla użytkowników z naszego kraju.

Długa lista firm i instytucji, które korzystają z Joomla, jest dowodem na to, że warto wybrać ten CMS do zarządzania treścią na swojej stronie. Wystarczy tylko spojrzeć na strony Pizza Hut, Orange, eBay, Peugeot, Tesco czy Greece Government. Tak znane marki zdecydowały się na ten system, a to oznacza, że zasługuje on na szczególną uwagę, tym bardziej, że działa w Open Source, co dla początkujących firm jest najlepszym rozwiązaniem. 10 lat doświadczenia sprawiło, że specjaliści od Joomla naprawdę wiedzą, czego potrzeba obecnym właścicielom stron internetowych, aby mogli oni w 100% wykorzystać oferowane im możliwości. Już na samym początku można było dostrzec potencjał tego systemu i jak się okazało, nie zawiódł nas.

Obok Joomla do najpopularniejszych i najlepszych CMS-ów należą: WordPress, Drupal, Typo3 i Quick. Szczególnie ten pierwszy ma bardzo dużo do zaoferowania i jest również często wybierany przez użytkowników. Każdy ma inne wymagania i oczekiwania, a Joomla może je spełnić lub też nie. Nie ulega wątpliwości, że jest jednym z najlepszych i najpopularniejszych systemów zarządzania treścią, jednak nie musi to oznaczać, że jego wybór jest koniecznością.