Do kogo kierujesz swój przekaz? Kto jest twoim klientem? W przypadku tych pytań najgorszą odpowiedzią jaka może paść jest - “Wszyscy!”. Wszyscy są moimi klientami, zatem tak naprawdę nikt, bo nie da się zbudować komunikatu, który będzie oddziaływał tak samo na każdą z osób, do której dotrze. Aby jak najlepiej dopasować treść do odbiorcy w pierwszej kolejności należy określić - kto tak naprawdę jest klientem naszej marki? Kim jest grupa docelowa, do której chcemy dotrzeć i zachęcić ją do dołączenia do grona zadowolonych i lojalnych klientów?

Grupa docelowa - co tak naprawdę oznacza?

Z angielskiego target group, czyli grupa klientów, do której kierujemy wszystkie nasze komunikaty i według której konstruujemy całą strategię marketingowa firmy. Dobór targetu ma kluczowe znaczenie dla skuteczności wszelkich działań promocyjnych. Jedynie dopasowany przekaz do oczekiwań, zainteresowań klientów może skłonić ich do skorzystania z Twojej oferty.

Grupa docelowa - jak ją określić?

W tym celu najlepiej wyznaczyć pojedynczego reprezentanta Twojej grupy klientów, czyli . personę marki. Łatwiej jest budować przekaz, gdy przed oczami mamy konkretną osobę z imienia i nazwiska, znamy jej wiek i wykształcenie, wiemy czego się boi, a co sprawia jej przyjemność. Między innymi takie konkretne dane pozwolą nam na zbudowanie całości komunikacji do ogółu grupy, która będzie reprezentowała wszystkie cechy określonej persony.

Co wyznaczamy przy kreowaniu persony marki?

  1. Demografia - czyli płeć, wiek i miejsce zamieszkania naszego odbiorcy.

  2. Praca - czym się zajmuje?

  3. Fakty - stan cywilny, status społeczny

  4. Zachowania i przyzwyczajenia - co lubi robić, a co go denerwuje?

  5. Potrzeby i cele - czego pragnie i do czego dąży nasz odbiorca?

Targetowanie ważne jak nigdy wcześniej

Nie rezygnuj ze szczegółowego definiowania swojego odbiorcy, ponieważ często pominięcie tego kroku prowadzi najzwyczajniej do marnotrawienia budżetu reklamowego, ponieważ przekaz kierowany jest do niewłaściwej grupy docelowej lub jego forma i zawartość nie są do niej dopasowane. Na rynku istnieją narzędzia lub proste makiety z pytaniami pozwalającymi na określenie persony marki, która stanowi reprezentację jej całej grupy odbiorców. Skorzystaj z nich i trafiaj z właściwymi słowami do odpowiednich osób.